نگارش بیزینس پلن و طرح توجیهی

نگارش بیزینس پلن و طرح توجیهی
 

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





طرح توجیهی؛ روشی برای این که بفهمید آیا باید یک تجارت را شروع کنید یا خیر!

 

این روزها تعداد تجارت‌هایی که در زمینه صنعت های مختلف کار می کنند زیاد شده است و بنابراین میزان رقابتی که این تجارت ها با هم می‌کنند روز به روز در حال افزایش است. در صورتی که شما به عنوان یک کارآفرین بخواهید برای خودتان یک تجارت جدید ایجاد کنید؛ توجه کردن به این که آیا این تجارت شدنی می باشد و یا این که انجام آن غیرممکن است برای شما اهمیت بسیار زیادی دارد. چون در صورتی که ندانید که آیا خطر کردن و رفتن به سوی کاری که منجر می شود که شما برای خودتان یک تجارت جدیدی داشته باشید، برای شما به صرفه است یا خیر؛ بهتر است خطر نکنید و این کار را اصلاً از همان ابتدا شروع نکنید. بنابراین شما نیاز به روشی دارید برای این که بفهمید که آیا وقت و هزینه ای که قرار است صرف این کار کنید ارزشش را دارد یا خیر. طرح توجیهی، پاسخی به این نیاز شماست.

طرح توجیهی چیست؟

بیاید در ابتدا یک تعریف مشخص از طرح توجیهی ارایه کنیم. یک طرح توجیهی را می توان به صورت ساده، سنجشی عملی از طرح ها و روش هایی که برای انجام کار دارید بیان کرد. همان طور که از نام آن (feasible study) پیداست؛ این طرح به این معنی است که از خودتان بپرسید: "آیا کارهایی که قرار است انجام دهید، شدنی هستند؟"

طرح توجیهی در حقیقت یک مرحله از مرحله هایی است که شما باید در این سفر طولانی (ایجاد کردن یک تجارت موفق) طی کنید. در حقیقت طرح توجیهی را می توان به عنوان بنیان و اساسی درنظر گرفت که بر اساس آن بقیه پروژه شما انجام می شود. در صورتی که شما نتوانید برای تجارتتان یک طرح توجیهی داشته باشید؛ در این صورت نمی توانید پروژه خود را با موفقیت پیش ببرید.

به عنوان مثال، ممکن است به عنوان بخشی از طرح توجیهی به این موضوع فکر کنید که: آیا برای انجام دادن مثلاً فلان کار، تکنولوژی لازم را دارید یا خیر؟ و یا مثلاً این که آیا ابزار و منابعی را که برای این کار لازم و ضروری هستند را در اختیار دارید یا خیر؟ و یا این که آیا فکر می‌کنید که پروژه ای که قرار است آن را به انجام برسانید به اندازه کافی موفق خواهد بود که بتوانید آن گونه که انتظار دارید در ناحیه مطلوب شما (Region of interest) مناسب عمل کند یا خیر.

بنابراین می توان گفت که طرح توجیهی در حقیقت قصد دارد تا به شما این پاسخ را بدهد که "آیا برنامه ریزی هایی که برای انجام دادن این کارها دارید امکان پذیر هستند یا این که صرفاً یک خیال می باشند!"

اکنون که فهمیدید که طرح توجیهی چیست؛ یک سوال مهم دیگر در ذهنتان ایجاد شده است و آن هم این است: چرا؟

چرا شما به یک طرح توجیهی نیاز دارید؟

پاسخ دادن به این سوال خیلی آشکار است. شما به یک طرح توجیهی نیاز دارید برای این که بدانید که آیا هزینه و زمان و انرژی که برای ایجاد کردن یک تجارت می گذارید ارزشش را دارد یا خیر. در صورتی که شما برای خودتان یک طرح توجیهی نداشته باشید و مشخص نکرده باشید که آیا کاری که می خواهید انجام دهید ارزشش را دارد یا خیر؛ در این صورت به هیچ عنوان نمی توانید اطمینان داشته باشید که کاری که می خواهید انجام دهید درست است یا خیر.

مراحلی که برای ایجاد یک طرح توجیهی طی کنید

1) اول از همه یک تحلیل اولیه انجام دهید.

قبل از هر چیزی شما باید به عنوان تحلیل اولیه، شرایط را بسنجید. شما باید بررسی کنید که شرایط کلی بازار را چک کنید. همچنین باید بررسی کنید که میزان نیاز بازار چقدر است و اینکه میزان عرضه و تقاضا و تعادلی که میان این دو پارامتر وجود دارد به چه میزانی است. شما نیازی به تعیین کردن این که تحلیل ها را به شیوه دقیق انجام دهید ندارید و تنها کاری که باید انجام دهید باید این باشد که بررسی جامع و کلی درباره احتیاجات انجام دهید.

2) یک بیانیه درآمدی (income statement) آماده کنید

در این مرحله شما باید درآمدی را که فکر می کنید از این پروژه بدست خواهید آورد برای خودتان مشخص نمایید و همچنین در بخش بعدی باید مشخص کنید که به چه میزانی قرار است برای این پروژه سرمایه گذاری کنید. در این مرحله باید انواع و اقسام پارامترهایی را که ممکن است بر روی این عوامل اثر داشته باشند را به خوبی بررسی کنید و باید سعی نمایید به این سوالات به صورت روشن پاسخ دهید.

3) یک تحلیل مختصری از بازار انجام دهید.

تحقیقات بازار و تحلیل کردن از وضعیت کنونی بازار نیز یکی دیگر از کارهایی است که شما باید حتماً انجام دهید. این مرحله یکی از مهم ترین و کلیدی ترین مرحله هایی است که شما باید این کار را انجام دهید. در صورتی که شما منابع را نشناسید و نتوانید تحلیل درستی از بازار داشته باشید؛ نمی توانید تصویری دقیق از بازار داشته باشید و بنابراین نمی‌توانید به خوبی شاخص های مختلف را بررسی کنید و رقبای خود را بشناسید و ارزش بازار را درک کنید و بدانید که بهتر است چه چیزی را به بازار ارایه کنید و غیره.

4) اساس و بنیان تجاری و عملیاتی مربوط به شرکت خودتان را پایه گذاری کنید.

در این مرحله شما یک درک درستی از وضعیت بازار و همچنین میزان بودجه ای که دارید پیدا کرده اید و اکنون در این مرحله شما باید به تجهیزات و امکاناتی را که می توانید برای شرکتتان فراهم کنید توجه داشته باشید. در این مرحله شما باید مشخص نمایید که برای تجارتتان چه امکاناتی را می توانید فراهم کنید.  در این مرحله، تمام تجهیزاتی و هزینه هایی که مربوط به فراهم کردن این تجهیزات برای شرکتتان می باشند را باید بررسی کنید.

5) یک برنامه زمان بندی شده منظم برای شروع کردن کارتان ایجاد کنید.

در این بخش باید به طور کامل تحلیلی را انجام دهید که شامل مشخص کردن تمام زمان بندی هایی باشد که در طول کار باید انجام شوند. در این جا شما باید تا جایی که می توانید دقیق باشید و مشخص سازید که برای ساختن محصولات یا خدمات خود به چه چیزهایی نیاز دارید و چه میزان قرار است هزینه کنید و منابعی که قرار است برای این کار استفاده کنید قرار است چه باشد و غیره.

6) تمام داده هایی را که در مرحله های قبلی جمع آوری کرده اید مرور کنید و آن ها را تحلیل نمایید.

تمام مرحله هایی که در گذشته انجام گرفته اند اهمیت دارند. بنابراین شما باید در این مرحله پنجم تمام این مرحله ها را بررسی کنید و اطمینان حاصل نمایید که تمام کارها دقیقاً به همان شیوه ای انجام خواهند شد که باید انجام شوند.

شما باید در این مرحله دوباره کارهایی را که قرار است انجام دهید مرور کنید و یک بار دیگر از خودتان این سوال کلیدی را بپرسید: "آیا انجام این کارها حقیقتاً شدنی می باشد؟"

7) یک تصمیم نهایی بگیرید.

در این مرحله شما باید یک تصمیم نهایی برای کارتان بگیرید. این تصمیم شما باید میان این دو گزینه باشد:

گزینه اول: کار را با تمام قدرت شروع می کنم.

گزینه دوم: به کلی همه چیز را فراموش می کنم.

اکنون شما در این مرحله قرار دارید که چنین تصمیمی را برای خود بگیرید. این تصمیم را باید با توجه به تمام داده هایی که جمع آوری کرده اید بگیرید. شما باید مشخص کنید که با توجه به شرایط زمانی و مکانی، شرایط مالی، میزان تلاش و پارامترهایی از این قبیل، آیا برای شما سودمند است که چنین تصمیمی را بگیرید؟ یا این که در کل انجام دادن این کار به ضرر شما می باشد! در این جا انتخاب با شماست و باید میان این دو گزینه یکی را انتخاب کنید. اما فراموش نکنید در صورتی که انتخاب اول را کردید؛ باید با تمام انرژی به پیش بروید چون در این صورت دیگر با توجه به داده های موجود، می دانید که انجام دادن این کار می تواند برای شما سوددهی داشته باشد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ دو شنبه 9 تير 1399برچسب:, توسط رایان بهروزی
معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های اقتصاد و مدیریت) معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های روانشناسی) نکات مهم در نگارش بیزینس‌پلن یا برنامه کسب‌وکار طرح توجیهی کسب و کار : راهنمای مراحل تهیه و نوشتن طرح توجیهی چیست 100توصیه برای این که در نوشتن طرح تجاری موفق شوید! (بخش دوم) 100 توصیه برای این که در نوشتن طرح تجاری موفق شوید! (بخش اول) 4 ويژگي كه براي انتخاب نام برندتان بايد در نظر داشته باشد! 9 نکته مهم که برای نوشتن پایان نامه باید به آن توجه داشته باشید. چگونه در هشت قدم آسان یک برنامه تجاری ساده بنویسید! طرح توجیهی چگونه نوشته می شود؟ طرح توجیهی چیست 20 دلیلی که باید بیزینس پلن داشته باشید طرح تجاری چگونه می تواند منجر به افزایش میزان سرمایه شرکت شما شود؟ می خواهید برای شرکتتان یک بیزنس پلن بنویسید؟ بیزینس پلن چیست و اجزای آن کدامند؟ مرحله های نوشتن یک طرح تجاری (بیزنس پلن) کدامند؟ انواع بیزنس پلن ها کدامند؟
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک